چهارشنبه ۲۷ فروردین ۰۴

چرا هنوز چاپ اهمیت دارد؟

هدف اصلی کمپین‌های تبلیغاتی مختلف دیده شدن است؛ دیده شدن برند، محصولات یا پیام تبلیغاتی. وقتی در موقعیت‌های مختلف دیده می‌شوید، کم‌کم برند شما در ذهن مخاطبانتان باقی می‌ماند. تبلیغات در دنیای واقعی معمولا با ابزارهای چاپی انجام می‌شود و روش‌های مختلفی دارد. بعضی از روش‌ها آنقدر تکراری شده‌اند که دیگر توجه بازدیدکننده‌ها را جلب نمی‌کنند،‌ اما روش‌های دیگری وجود دارند که هنوز جذاب هستند و مورد توجه واقع می‌شوند. تأثیرگذاری تبلیغات، از هر نوعی که باشند، با خلاقیت ارتباط مستقیم دارد. وقتی پیام تبلیغات به روش خلاقانه، غیرتکراری و ساده ارائه می‌شود، توجه مخاطبان را جلب می‌کند. آن‌ها حتی تبلیغات جذاب را به یکدیگر نشان می‌دهند و درباره آن‌ باهم صحبت می‌کنند. بیایید چند مورد از تبلیغاتی که هنوز تکراری نشده‌اند و اگر طراحی خلاقانه‌ای داشته باشند، دیده می‌شوند را باهم مرور کنیم.

۳ ابزار غیرتکراری برای تبلیغاتی میدانی

استیکرهای تبلیغاتی، میز کانتر نمایشگاهی و کاتالوگ سه ابزار چاپی برای تبلیغات در دنیای واقعی هستند که می‌توانند مخاطبان شما را تحت‌تأثیر قرار دهند. چطور؟ در ادامه درباره هرکدام از آن‌ها توضیح می‌دهیم. چاپ استیکر در اندازه مختلف انجام می‌شود. منظور ما برای تبلیغات دیده‌شدنی، استیکرهای بزرگی هستند که در فضاهای خاص مثل روی بدنه اتوبوس‌ها یا روی ویترین فروشگاه‌ها چسبانده می‌شوند. البته استیکرها زمانی دیده می‌شوند که طرح خلاقانه‌ای داشته باشند. مثلا بسیاری از برندها با اجرای ایده‌های ناب روی بدنه اتوبوس‌های شهری یک تبلیغ جذاب سیار برای برندشان ایجاد می‌کنند که برای مدت‌ها در ذهن مخاطبان باقی می‌مانند.

نکته مهمی که می‌توانید به آن تکیه کنید، زمان انتظار در فروشگاه‌های مختلف است. به‌عنوان مثال در داروخانه‌ها که مشتری‌ها در صف انتظار ایستاده‌اند، برندهای تولیدکننده مواد آرایشی، بهداشتی و دارویی بدون نسخه می‌توانند استیکرهای تبلیغاتی رزرو کنند. مشتری‌ها در زمان انتظار این تبلیغات را می‌بینند و اگر محتوای درست و هدفمند داشته باشد، برای خرید ترغیب می‌شوند. دومین ابزار میز کانتر تبلیغاتی است. این ابزار هم در فضای فروشگاه شما و هم در فضاهای تبلیغاتی و نمایشگاهی قابل استفاده است. این میزها در هر موقعیتی که پرسنل شما قرار است با مشتری‌ها ارتباط مستقیم داشته باشند، کاربرد دارند. معرفی محصولات جدید، برند یا بسته‌بندی جذابی محصولات محتوای مناسبی برای چاپ روی میز کانتر تبلیغاتی هستند. در نمایشگاه‌ها، میز کانترها می‌توانند با ایده‌های خلاقانه دیگر نیز ترکیب شوند. مثلا در غرفه خود در نمایشگاه می‌توانید ابزارهای دیجیتال را روی میز کانتر قرار دهید و تبلیغات تعاملی در آن‌ها بارگذاری کنید تا مشتری‌ها اطلاعات جامع‌تری درباره محصولاتتان به دست آورند.

سومین ابزار مناسب برای دیده شدن، چاپ کاتالوگ است. کاتالوگ یک ابزار تعاملی است که مشتری‌ها باید برای مطالعه آن و آشنا شدن با ویژگی‌های محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید، زمان بگذراند. وقتی کاتالوگ اطلاعات کاربردی به مشتری ارائه می‌دهد، سوالات ذهنش را پاسخ می‌دهد و مزیت‌های رقابتی محصولات و خدمات شما را پیش چشم خواننده نمایان می‌کند، تأثیر بسزایی در تصمیم مشتری‌ها برای خرید خواهد داشت. مشتری‌ها به کمک کاتالوگ‌ها می‌توانند محصولات را باهم مقایسه کنند و از بهترین تولیدکننده یا توزیع‌کننده خرید خود را انجام دهند.

s19275_image

هر تبلیغاتی دیده می‌شود اگر...

هدفمندی و مناسب بودن تبلیغات موضوعی است که بیشتر از نوع ابزار تبلیغاتی اهمیت دارد. بعضی از روش‌های تبلیغاتی مثل چاپ تراکت و ارائه آن در خیابان، منسوخ‌شده به نظر می‌رسند. اما اگر روی تراکت هم اطلاعات، طرح گرافیکی یا تصویر جالب توجه وجود داشته باشد، دریافت‌کننده‌ها چند ثانیه آن را برانداز می‌کنند و اگر درباره آن کنجکاو شوند، به جای دور انداختن تراکت، آن را در کیفشان می‌گذارند! تبلیغات را متناسب با پرسونای مخاطب خود و در زمان و مکانی که مخاطب برای دیدن آن‌ها آماده است، ارائه کنید و در محتوای تبلیغات از المان‌های خلاقانه استفاده کنید. آن وقت خواهید دید که تبلیغ شما از هر نوعی که باشد، دیده می‌شود.

انواع ابزارهای چاپی مورد نیاز در محیط شرکت

محیط شرکت شما یکی از مهم‌ترین فضاهایی است که باید برای برندسازی در آن برنامه‌ریزی داشته باشید. در بخش‌های مختلف این محیط باید عناصری از هویت برند و کسب‌وکار شما دیده شود. وقتی در هر قسمت از شرکت نام و نشانی از کسب‌وکار شما وجود داشته باشد، هم ظاهر محل کارتان جذاب‌تر می‌شود و هم برند شما در ذهن مشتری‌ها ثبت خواهد شد. طراحی دکوراسیون بر اساس هویت برند حتی روی ذهن کارمندها نیز تأثیر مثبت می‌گذارد.

بیایید با ذکر یک مثال، تأثیر استفاده از این ابزارها را بیان کنیم. تصور کنید برای اولین بار وارد یک شهر می‌شوید و از قبل آشنایی کلی با آن شهر دارید. در حالت اول، در بدو ورود به شهر تابلوی خوش‌آمد‌گویی دیده می‌شود. در مسیر ورودی نیز اطلاعاتی درباره سوغات، جاهای دیدنی و نکاتی که باید در حین گشت‌وگذار در شهر بدانید، نوشته شده است و مجسمه‌هایی از مشاهیر دیده می‌شود. در حالت دوم، هیچ تابلوی خوش‌آمدگویی وجود ندارد، هیچ اطلاعاتی درباره شهر و دیدنی‌های آن دیده نمی‌شود و شما خودتان باید به دنبال دیدنی‌ها بگردید و اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید.

قطعا تجربه سفر به شهر اول برای شما لذت‌بخش‌تر خواهد بود. سفر مشتری در شرکت شما نیز مشابه همین روند است. مشتری‌هایی که از همان بدو ورود ذهنشان با برند شما درگیر می‌شود و تبلیغات هدفمند و تعاملی می‌بینند، بیشتر از مشتری‌هایی که هیچ تبلیغی نمی‌بینند و مستقیم به قفسه محصولات یا میز خدمات هدایت می‌شوند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

اکنون که می‌دانید استفاده از عناصر تبلیغات و برندسازی در محیط شرکت تا چه اندازه اهمیت دارد، مهم‌ترین ابزارهایی که برای این کار به آن‌ها نیاز دارید را نام می‌بریم.

y748804_767

ابزارهای تبلیغاتی دکوراتیو

ابزارهای دکوراتیو اولین بخشی هستند که توجه مشتریان را جلب می‌کنند. این ابزارها می‌توانند از درب ورودی تا بین قفسه‌های فروشگاه و حتی دفتر مدیریت هم مورد استفاده قرار گیرند. این ابزارها با اهداف مختلف طراحی می‌شوند؛ بعضی از آن‌ها محصولی را معرفی می‌کنند، بعضی دیگر یک پیام تبلیغاتی را به مشتری ارائه می‌دهند و بعضی دیگر فقط نام و لوگوی شرکت را در معرض دید قرار می‌دهند. همچنین اگر فرصت ویژه مثل جشنواره تخفیف در جریان باشد، این ابزارها بهترین روش برای اطلاع‌رسانی به مشتریان هستند.

مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی دکوراتیو که می‌توانید در محیط شرکت از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

· استند پاپ آپ : استندهای پاپ آپ مثل یک پس‌زمینه هستند که برای بخش‌هایی مثل پذیرش یا میز منشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها بیشتر برای برندینگ و انتقال پیام تبلیغاتی کاربرد دارند و کم‌تر پیش می‌آید که برای معرفی محصول یا ارائه اطلاعات مورد استفاده قرار گیرند.

· استند رول آپ : استندهای رول آپ تجهیزات سبک و قابل حمل هستند که هم برای برندسازی و پیام تبلیغاتی و هم برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این استندها در فضاهای مختلف قابل استفاده هستند و هزینه مناسبی هم برای طراحی دکوراسیون داخلی شرکت دارند. بنر استندهای رول آپ به سادگی قابل تعویض است. شما می‌توانید به تعداد مورد نیاز سازه سفارش دهید و بنرها را در بازه‌های زمانی مختلف تعویض کنید.

· پوستر و بنر: این ابزارهای تبلیغاتی برای تزئین دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرند و اگر طرح‌های خلاقانه داشته باشند، به‌خوبی می‌توانند توجه مشتری‌های شما را جلب کنند.

b905973_12w

ابزارهای تبلیغاتی اداری

برخی از ابزارهای تبلیغاتی در ظاهر دیده نمی‌شوند، اما وقتی مشتری‌ها وارد مراحل پیشرفته‌تری مثل خرید یا عقد قرارداد می‌شوند، آن‌ها را می‌بینند. ابزارهای اداری کاربردی مانند چاپ سربرگ ، چاپ پاکت و ساک دستی جزو این دسته محسوب می‌شوند. وقتی نامه‌نگاری‌ها و قراردادها روی سربرگ دارای نام و لوگوی شرکت انجام می‌شوند و در پاکتی با طرح مشابه قرار می‌گیرند، در ذهن مشتری اعتبار بیشتری پیدا می‌کنند.

از طرف دیگر، چاپ ساک دستی تبلیغاتی برای شرکت‌هایی کاربرد دارد که یا محصول فیزیکی به مشتریان می‌فروشند یا چندین برگه، دفترچه و ابزارهای دیگر به آن‌ها ارائه می‌دهند. وقتی اقلام ارائه‌شده به مشتری را در یک ساک دستی قرار می‌دهید، هم مطمئن هستید که گم نمی‌شوند و هم جابجایی آن‌ها را برای مشتری ساده‌تر کرده‌اید.

رعایت همین نکات ساده و جزئی در دکوراسیون شرکت یا در تعاملی که با مشتریان دارید، روی قضاوت مخاطبان درباره شما تأثیر مثبت می‌گذارد. آن‌ها کسب‌وکار شما را به‌عنوان یک برند حرفه‌ای و معتبر می‌شناسند. این ذهنیت مثبت آن‌ها را ترغیب می‌کند تا به پیشنهادات بعدی که به آن‌ها ارائه می‌دهید، فکر کنند و با احتمال بیشتری برای تکرار خرید بازگردند.